By Nina Strochlic, Newsweek Magazine

It’s that time of year. A chill is coming, and the trees are losing their leaves: it’s Apple season. Around the globe, fans of the company’s iThings are buzzing about the latest and greatest gadget from the most fervently worshiped brand in the business.

Rumors are swirling that the iPhone 5 will have updated software and a larger screen—half an inch larger, according to leaked pictures. It won’t be a revolution, but that doesn’t matter. Even these seemingly minor tweaks have sent anticipation through the roof. A recent survey by ChangeWave found that demand for the new phone is “strikingly higher” than for previous models. According to M.G. Siegler, partner at tech venture-capital firm CrunchFund, Apple enthusiasts aren’t expecting a design, or even a software, overhaul, just a continuously more polished version. He expects sales of the newest iPhone to be “insane.”

Just as fans wait for hours for midnight movie premieres, Apple devotees have made a ritual of iPhone-release eve, this time anticipated to be on Sept. 21, with a product unveiling the week before. Hard-core fans spend the rest of the year on online forums, meet-ups, and even a private dating site called Cupidtino (which promises to match you with “an Apple fanboy or girl”). Product releases are a chance to move that community offline.

Jim Dalrymple, editor of Apple blog the Loop, says there’s a certain energy to being part of that first group. It’s about connecting with a community and a brand—or about rubbing it in the faces of those who aren’t there. “You know you can tweet ‘I’m here’ and others are not,” he says half-jokingly, adding that he plans to join the lines next month.

Self-proclaimed “iDork” Chase Drum, a 23-year-old developer of an upcoming app, will also be snapping up the iPhone 5 this September. “[Apple] has been able to create a very emotional and personal connection with their consumers,” he says, which is rare among other brands. Plus, Dalrymple points out, the way the company makes all its gadgets compatible with each other means it’s a hassle to quit Apple once you join.

A psychological test shown in the BBC’s Secrets of the Superbrands supports Drum’s theory. The test found that the same areas in the brains of Apple fans were stimulated when shown images of the company’s shiny products as were stimulated in people of faith when they looked at religious imagery. Fittingly, bloggers christened the first iPhone the “Jesus phone” after observing the stampedes back in 2007.

Apple may have a devoted core of zealous super-fans, but with tens of millions of users and more coming this month, the $600 billion company has long outgrown its cult status.

 

app

aplikace

buzzing

bzučet, hučet

christen

pokřtít

devoted

oddaný

fervently

vášnivě, vroucně

fittingly

příhodně, případně

gadget

přístroj, technická hračka

has long outgrown

již dávno přerostla

hassle

otrava, nepříjemnost

imagery

zde: vyobrazení

insane

bláznivý, šílený

leaked

uniklý

overhaul

přepracování

people of faith

věřící

polished

vybroušený, dokonalý

rub sth into face of sb

předhazovat něco někomu

self-proclaimed

samozvaný; zde: sám sebe označující

send anticipation through the roof

extrémně zvýšit očekávání

snap up

rychle po něčem skočit, něco koupit

stampede

zde: masy lidí

swirl

vířit, kroužit

tweak

kosmetická úprava

unveiling

odhalení, předvedení

worship

uctívat

zealous

zanícený, horlivý

 

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.